• Jeffrey van Rossum

Miniblog #10 de geschiedenis van filmmuziek deel 10

In 1948 waren er nog maar 35.000 televisies in de VS. In 1960 waren dit er al 52 miljoen. Het aantal groeide gestaag door. In 1977 werd de mini serie Roots uitgebracht. De uren durende TV-serie was een nieuwe vorm van TV. Dit bood een mooie kans voor componisten om thematische ideeën nog veel verder uit te werken. Naast de enorme hoeveelheid muziek was er in TV-series altijd minder tijd en minder geld. Daarom werden vaak kleinere ensembles gebruikt om de muziek op te nemen.


Popsongs werden meer en meer ingezet in films in de jaren 80. Denk aan Flashdance (‘83) en Footloose (‘84). De trend van synthesizers en samplers zette door in de jaren 80 met films als Escape from New York (‘81), The Terminator (‘84), Blade Runner (‘82) en Tron (‘82). Jerry Goldsmith gebruikt in zijn scores voor de Star Trek filmreeks zowel orkest als synthesizers (‘79). Danny Elfman componeerde in '88 muziek voor de film Beetlejuice. Een combi van synthesizer, orkest en stem. In datzelfde jaar componeerde Hans Zimmer muziek voor zijn allereerste grote speelfilm Rain Man.