• Jeffrey van Rossum

Miniblog #11 de geschiedenis van filmmuziek deel 11

Quentin Tarantino gebruikte in de film Reservoir Dogs (‘92) enkel bestaande muziek en hield dit vrijwel zijn hele carrière vol. Muziek is in zijn films het beginpunt en eindpunt. Bladerend door zijn collectie probeert hij de geest van de film te vatten in muziek. Dat wordt dan de opener of afsluiter van de film. Filmmuziek puristen vinden dat wellicht een “bij elkaar geraapt zooitje” maar niemand kan het succes van Tarantino’s films en diens muziek ondermijnen.


In 1993 zwom John Williams tegen de stroom van popmuziek gebruik in door voor Jurassic Park en Schindler’s List symfonische muziek te maken. Hans Zimmer verstevigde in de jaren 90 zijn status als filmcomponist met The Lion King, The Rock en Gladiator.


Thomas Newman wist ondanks 15 nominaties nooit een Oscar te winnen. Hij maakte in 1999 iconische filmmuziek voor American Beauty. Een soundtrack die talloze malen is gebruikt als inspiratiebron (temp muziek) bij andere films en vele malen (bijna) is gekopieerd door collega’s.