• Jeffrey van Rossum

Miniblog #16 hoe werkt een filmcomponist anno 2020 deel 3

Als de componist klaar is met het componeren van de muziek voor een film, en alle MIDI versies van de cues zijn goedgekeurd door een regisseur, zit het grootste werk van de componist erop. Er kan gekozen worden om de MIDI versie als eindproduct te gebruiken. Of er kan gekozen worden om alle MIDI te vervangen door echte instrumenten. Wat ook vaak voorkomt is een combinatie van beide, MIDI en opname. Zo wordt er weleens een strijkerssectie echt opgenomen terwijl de rest van het orkest MIDI is. Of er worden enkele live elementen aan een MIDI productie toegevoegd. Alles is afhankelijk van tijd en budget. Hoe meer tijd en budget, hoe meer ruimte er is om echte muzikanten toe te voegen. Dit wordt dan ook altijd van tevoren bepaald.


Mocht er uiteindelijk een echte opname plaatsvinden dan wordt de demo versie van de componist die met MIDI is gemaakt een mockup genoemd. Tegenwoordig is het makkelijker geworden om een regisseur te laten horen hoe het eindproduct gaat klinken met een mockup. Vroeger moest een regisseur op zijn componist vertrouwen dat het goed ging komen. De componist kon ook kiezen om een pianoversie voor te spelen aan de regisseur. Bijgevoegd filmpje is een prachtig voorbeeld van hoe dat daadwerkelijk gebeurde.