• Jeffrey van Rossum

Miniblog #17 montage en muziek deel 1

Om voort te borduren op mijn vorige blog beschrijf ik hier de praktische aanpak bij een film anno 2020. Tegenwoordig is het steeds gebruikelijker dat een componist al begint met muziek componeren voor of tijdens de montage. Vroeger waren dit echt gescheiden onderdelen, eerst moest de montage op slot zijn, daarna ging de componist aan de gang.


Wegens technologische vooruitgang is het in de montage fase al mogelijk om muziek neer te leggen. Montage en compositie lopen parallel in plaats van in serie. Desalniettemin is het vrijwel onmogelijk om alle muziek voor de film tijdens de montage te maken. Daardoor belandt alsnog veel bestaande muziek in de montage fase. Al deze muziek, van zowel componist als bestaande muziek wordt temp muziek genoemd (tijdelijke muziek).


Zonder beeld, of slechts met enkele scènes kan een componist aan de gang en zijn ideeën vormgeven. Een voordeel hiervan is, is dat je samen met de regisseur al vroegtijdig een stijlrichting kan bepalen.


In dit artikel heeft Hans Zimmer het over het gebruik van bestaande muziek als temp muziek.