• Jeffrey van Rossum

Miniblog #18 montage en muziek deel 2

In mijn vorige blog heb ik beschreven dat een componist tegenwoordig al begint met componeren tijdens de montage fase. De voordelen heb ik in die blog ook omschreven, maar er zijn ook zeker nadelen.


Wat een gevolg is van deze manier van werken is dat de editor een halve componist wordt. Hij bepaald welke muziek er tijdens de montage “in gelegd wordt”, op welke punten en bepaald ook al voor een groot deel de richting waar het naartoe gaat. Dit is niet een verwijt naar de editor toe, maar een gevolg van deze tijd. De film moet vaak toonbaar zijn voor screenings, en daar hoort muziek ook bij.


Een deel van het vak filmcomponist is echter om samen met een regisseur te bepalen waar muziek komt, wat het moet zeggen en ook vooral waar geen muziek nodig is. Dit is bij deze werkwijze al behoorlijk ingekleurd door de editor.


Er zijn enkele componisten die het liefst pas aan de gang gaan als een film op slot zit, zonder temp muziek. John Powell (componist) over het werken aan de animatiefilm How to Train Your Dragon: “We watched the whole film without music. My first impression of the film was something that’s fairly pure. I find that if you listen to the temp music the first time you watch the film, you’re not really understanding what you could do. You’re hearing what there is, and what works, but very often you’re not able to at least imagine a new approach to things.”


Ik ben zeer benieuwd hoe mede componisten en editors tegen dit fenomeen aankijken. De masterclass van John Powell is in zijn geheel helemaal gratis hier te vinden.