• Jeffrey van Rossum

Miniblog #23 script en muziek deel 2

Het is tegenwoordig niet ongewoon om te beginnen met het maken van filmmuziek als de film nog wordt geschoten of de film in de montagefase zit. Het is ook mogelijk om nog vroeger in te stappen, tijdens de scriptfase.


Hans Zimmer beschrijft hoe hij nav. een verhaal over vader en zoon muziek maakte voor de film Interstellar. Zonder het verhaal of genre van de film werkelijk te kennen. Zeer goed gedaan en inspirerend.

Randy Thom, sound designer van oa. The Revenant en Cast Away pleit er ook voor om muziek en sound design in een vroege fase te betrekken bij het maakproces van de film.: "What I propose is that the way for a filmmaker to take advantage of sound is not simply to make it possible to record good sound on the set, or simply to hire a talented sound designer/composer to fabricate sounds, but rather to design the film with sound in mind, to allow sound’s contributions to influence creative decisions in the other crafts. Many directors who like to think they appreciate sound still have a pretty narrow idea of the potential for sound in storytelling. The generally accepted view is that it’s useful to have "good" sound in order to enhance the visuals and root the images in a kind of temporal reality. But that isn’t collaboration, it’s slavery. And the product it yields is bound to be less complex and interesting than it would be if sound could somehow be set free to be an active player in the process. Only when each craft influences every other craft does the movie begin to take on a life of it’s own."