• Jeffrey van Rossum

Miniblog #28 werkwijze van een filmcomponist: het concept

Je instinct wil direct achter een piano kruipen om muziek te gaan maken bij een film die je net krijgt. Ook als de tijd kort is: doe het niet. De tijd die je “verliest” door het van tevoren uitwerken van een duidelijk concept win je later weer dubbel terug.

Je moet eerst een aantal dingen filteren: welke stijl/richting gaat het op? Welke geluiden wil ik gaan gebruiken? Welke klankwereld wil ik neerzetten? Zijn er bepaalde types akkoorden die vaak terugkomen? Dit alles helpt om een kader te zetten.


Wat ik doe is de film proberen te vatten in een paar korte termen. Die termen vertaal ik weer naar muziek. Aangezien er in De Kuthoer een columniste bedreigd wordt via social media heb ik bijvoorbeeld keyboards van een PC gesampled en ook de geluiden van een telefoon die typt gesampled. Bij de eerste track hoor je direct de telefoon typgeluiden. Verder is de hele soundtrack een mix van “bekende” geluiden zoals de piano die de echte wereld voorstelt en heel veel gekke en onbeduidende instrumenten die de gekte en chaos van Femke weergeven.

3 views