• Jeffrey van Rossum

Miniblog #29 werkwijze van een filmcomponist: het dagboek

Er is een werkwijze van Hans Zimmer die interessant is. In zijn Masterclass op masterclass.com vertelt hij over een dagboek. Tijdens of voor de montagefase gaat hij schetsen maken voor de film. Alle geluiden staan klaar als een 'template' in een sessie. In die sessie springt hij van idee naar idee, zoekend naar een thema, sfeer of emotie. Iedere dag gaat hij verder, zonder achterom te kijken. Een idee dat eerst niet zo best leek kan er een dag later beter uitzien. Andersom ook: een goed idee kan een dag later toch niet zo goed blijken. In de masterclass vertelt hij:


"Je komt uit een meeting met een regisseur, je bent enthousiast over nieuwe kansen, nieuwe ideeën en mogelijkheden. Je komt in de je studio en denkt: ik heb geen idee wat ik moet doen. Er is moed nodig om te beginnen. De eerste marker leest: intro. Je moet ergens starten. Je speelt met dingen, kijkt of ze ergens heen gaan. Niks is nog een coherent stuk muziek, dit zijn fragmenten, maar ik probeer de fragmenten te verbinden. Hoe kan ik van het één naar het ander gaan?"


Als je vervolgens scenes krijgt van de editor kan je kijken welke van je ideeën werken en welke niet.

Photo byKelly SikkemaonUnsplash

4 views