• Jeffrey van Rossum

Miniblog #32 timing deel 1: beter te laat dan te vroeg

Nu je tempo hebt, is timing ook heel belangrijk. Welke punten in de cue wil je benadrukken, waar wil je van koers wijzigen, waar moet een muzikaal accent komen? Dit zijn vragen die je zelf moet beantwoorden, met in je achterhoofd de spotting notes van de regisseur. Het is daarbij handig om markers neer te zetten op de plekken die belangrijk zijn binnen je cue. De timing van deze momenten is ook belangrijk.

Ik zie dat regisseurs en/of editors (temp)muziek vaak recht plaatsen op zo’n moment. Precies op een las of exact op een moment waarop iets gebeurt of nieuwe informatie in beeld komt. Dit voelt ontzettend logisch, maar als je de scène voor het eerst kijkt is dat het niet. Je kan maar één ding tegelijk registreren en als je visueel en auditief heel veel informatie tegelijk krijgt is dat niet bij te houden.


Muziek moet (bijna) altijd een reactie zijn op iets wat je ziet of hoort. Wat je niet wil is dat muziek te vroeg is, dan gaat het voorspellend worden. Hoeveel later dan? Een paar frames is soms al genoeg, maar een seconde mag ook, het ligt aan de situatie. Je kan beter te laat zijn dan te vroeg.

0 views