• Jeffrey van Rossum

Miniblog #39 tips voor filmmakers deel 2. Regisseurs: zo communiceer je met je componist.⠀

Muziek is een vaag en abstract beest voor regisseurs waar ze het minste grip op hebben van alle departementen. De beste manier is om een leidraad aan te reiken terwijl je de componist wel zijn/haar creatieve vrijheid gunt. Communiceren door middel van andere muziek is een goed middel om over te brengen

waar je naar op zoek bent, maar er zijn andere manieren.⠀

- Bedenk wat je wil zeggen met een bepaalde scene. Vooral: wat komt nog niet goed genoeg over, waarbij kan muziek helpen? Muziek kan net die 20% toevoegen die je nog mist in een scene.⠀

- Denk in gevoelens en sferen: het is nog te licht, het is nog te duister, het is nog te verdrietig, het is nog te vrolijk. Het geeft mij gevoel x terwijl het gevoel y moet zijn. Een (goede) filmcomponist kan dit vertalen naar noten en instrumentatie. ⠀

- Als je al temp muziek hebt, geef dan aan of je die al goed vind werken (en waarom), en ook wanneer deze niet goed werkt (en waarom).⠀

- Vermijd muzikale termen. Communiceer liever in tijdcodes (zie vorige blog) en beschrijf wat je anders zou willen hebben. Er kan nogal eens verwarring ontstaan omdat een regisseur bepaalde muzikale termen niet goed kan verwoorden en eigenlijk iets totaal anders bedoeld dan dat hij/zij zegt. ⠀

- Zie de componist als een acteur. Je vertelt een acteur ook niet dat hij zijn wenkbrauw moet optillen, je vertelt hem om met meer nieuwsgierigheid te spelen. ⠀