• Jeffrey van Rossum

Miniblog #42 perspectief in filmmuziek deel 2⠀

Er zijn globaal gezien 2 perspectieven. Het innerlijke perspectief en die van het publiek. ⠀

Een voorbeeld van het innerlijke perspectief zit bijvoorbeeld in The Terminal. De Oost-Europese Viktor Navorski strandt op JFK airport maar komt vast te zitten op het vliegveld omdat er een staatsgreep is gepleegd in zijn thuisland. Hij verstaat geen woord Engels en snapt niet wat er aan de hand is. Als kijker heb je dit vrij snel door. De film begint zonder muziek en pas nadat Viktor op beeldschermen ziet wat er aan de hand is in zijn thuisland raakt hij geëmotioneerd en start de eerste muziek. Door de lange stilte en doordat we het ervaren vanuit het perspectief van Viktor werkt de muziek zeer doeltreffend. We zoomen in op Viktor en zijn niet toeschouwer maar zitten in zijn hoofd. We voelen voor even wat hij voelt. ⠀


Een voorbeeld van het perspectief vanuit het publiek zit in de filmreeks The Lord Of The Rings. De heroïsche muziek tijdens het lopen door een weids landschap slaat niet direct op een personage. Het slaat op de epische onderneming waaraan iedereen meedoet. Het verhaal draait om grote idealen en een grote inzet, de muziek reflecteert dat. ⠀⠀⠀