• Jeffrey van Rossum

Miniblog #43 15 redenen om niet voor stockmuziek te kiezen deel 1


Er zijn tegenwoordig veel bedrijven die muziek aanbieden die gemaakt zijn om onder video te leggen. Gemaakt door componisten, maar vaak (deels of volledig) afgekocht qua rechten en op een website gezet door grote bedrijven. De componist wordt niet snel rijk (tenzij je een “hit” hebt en je track in een grote campagne beland of in 1000’en video’s wordt gebruikt). Enkele voorbeelden zijn PremiumBeat, Artlist of Epidemic. Qua prijs is niet te concurreren met een componist die op maat muziek voor je maakt. Stockmuziek websites bieden vaak abonnementen aan voor tientjes per maand waarmee de gebruiker onbeperkt muziek kan gebruiken. ⠀ ⠀


Stockmuziek is goedkoop, stockmuziek is snel, stockmuziek is tegenwoordig van best goede kwaliteit. Ik kan het me voorstellen, je geeft met een componist de controle behoorlijk uit handen over de muziek van jouw meesterwerk. Op de stock website is het: what you hear is what you get. Waar budget schaars is snap ik de keuze voor stockmuziek, maar er kleven genoeg nadelen aan. Ik noem er een paar, in de volgende blog volgen er snel meer.⠀ ⠀


# 1 Steun de eenmanszaak, niet de grote bedrijven⠀ ⠀


Je kan het vergelijken met kaas kopen in de supermarkt of direct bij je lokale boerderij. Grote stockmuziek bedrijven hebben niet het talent, maar gebruiken wel de componisten om er zelf geld mee te verdienen. “Cut out the middleman” en je hebt direct contact met de componist. Je steunt op die manier het vak en het voortbestaan van het vak filmcomponist.⠀ ⠀


#2 Samenwerken⠀ ⠀


Scrollen op een website en zoeken naar de juiste muziek is minder leuk dan aangeven in woorden of muziekvoorbeelden wat je zoekt. Menselijk contact is best leuk, en samenwerken met een andere creatieveling is ook leuk.⠀

0 views