• Jeffrey van Rossum

Miniblog #45 15 redenen om niet voor stockmuziek te kiezen deel 3

Nog meer redenen om niet voor stockmuziek te kiezen.

#7 Eenheid


Als componist bedenk ik van tevoren altijd een kader waarbinnen ik ga werken. Een kleurenpalet waarmee ik ga schilderen. Voor deze film gebruiken we alleen deze instrumenten, deze soort akkoorden, dit soort ritmes etc. Wat dit doet is eenheid creëren. Of zoals Hans Zimmer zegt: als je klei hebt en je gooit alle kleuren door elkaar krijg je een lelijke bruine kleur. Kies voor 1 of 2 kleuren en je keuzes zijn eenduidiger en je krijgt automatisch eenheid. Doordat één componist het maakt krijg je ook qua “sound” meer eenheid dan wanneer je verschillende tracks van verschillende componisten pakt.


#8 Leidmotief, herhaling, herkenning


Ah ja, daar hebben we hem weer. Ik hecht er veel waarde aan om dit toe te passen. Het leidmotief is een terugkerend element behorend bij een personage, locatie, gebeurtenis, emotie of iets anders. Door dingen te herhalen (maar niet letterlijk) neem je de kijker meer mee en creëer je herkenning. Denk aan “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter, wat een hoofdthema van Harry Potter is geworden.


#9 Wees memorabel


Over Harry Potter gesproken. Vrijwel iedereen herkent de muziek en associeert de muziek met de film. Hoe gaaf is dat? Bij merken en commercials is dat natuurlijk nog belangrijker. Dat is iets wat je met je stockmuziek nooit voor elkaar krijgt.


#10 Een digitale release


Het is altijd mogelijk om de muziek die bij jouw film hoort uit te brengen. Daar kan je weer een extra post over maken op je socials, mensen vinden de muziek en vervolgens de film, mensen kunnen de film “herbeleven” etc. Een extra manier om aandacht te krijgen en aandacht vast te houden van je publiek.


0 views