• Jeffrey van Rossum

Miniblog #50 Muziek & Sound Design


Een componist werkt nauw samen met een sound designer. Als componist krijg je een montage met ruw geluid, waar nog niks aan gedaan is. Een valkuil is om al die leegte te veel in te vullen met muziek of muzikale effecten. Een sound designer werkt tegelijkertijd aan de film en voegt ook nog heel veel geluiden toe, of dikt bepaalde geluiden aan. Het is dus belangrijk om dingen af te stemmen, dingen heen en weer te sturen, zodat men van elkaar op de hoogte is wie wat doet. Muziek en sound design moeten elkaar uiteindelijk aanvullen en niet elkaar in de weg zitten.


Randy Thom, sound designer van oa. The Revenant en The Incredibles zegt daarover:


“On many of the Bob Zemeckis films, he , Alan Silvestri and I have had meetings in pre-production, before any shooting happened, to at least talk about which sequences are likely to be mainly music and which are likely to be mainly sound design. There are always a few question marks about certain scenes, maybe we’re not sure about the way it will work out, but we at least have a general idea that it’s probably going to benefit everyone, and the movie, to put more of our individual efforts into certain sequences than others. So I don’t waste time doing lots and lots of sound for what is really going to be a music driven sequence that only needs enough sound design to support the reality of the sequence. There’s another way that sound designers and composers can collaborate; assigning parts of the spectrum to each other. You can say, “In this sequence the sound effects will be mostly in the bass registers.” So, the music can be fairly brass and string heavy, and the two will work together. You can assign parts of the spectrum to each department.”