• Jeffrey van Rossum

Miniblog #51 Monteren zonder geluid


Ik zeg altijd: als ik geen componist was geworden was ik graag editor geweest. De manier waarop je het verhaal kan beïnvloeden lijkt me heel interessant. Het werken achter een computer en het samenwerken met een regisseur kent vele parallellen met componeren. Als je muziek gaat componeren zonder beeld en het er later onder legt krijg je bijna automatisch verrassingen. Het zal nooit naadloos aansluiten maar het kan je op ideeën brengen voor de uiteindelijke score.



Kennelijk is er in editing ook zoiets, met deze werkwijze van Walter Murch: When Murch sits down (or stands up) to edit, he first screens the shots, takes notes, and edits scenes with the sound off. He then refines the edit, then refines again, but all of this is done without any sound. He says that some interesting things happen when he turns the sound on. "70% of it will be fine. 10% will be wrong — words will get cut off in the middle or something, and I just note, 'Fix this.' But another 15% will actually be really interesting, because it happened by chance. I may have used a reaction shot from somewhere else in the scene — then there was a line of dialog or even a sound effect that happened at that moment that I never would've done on purpose, but now that I hear it I think, 'Oh, that's kind of interesting.'"

2 views