• Jeffrey van Rossum

Miniblog #53 Muziek voor series deel 2


In deze blog zal ik vertellen waarom ik graag pas écht begin als de montage op slot zit als ik aan een serie werk, en niet van tevoren een grote library aanleg om in te zetten als temp en misschien zelf als uiteindelijke score. Er zijn veel voordelen aan het werken met een picture lock.


Te vaak letterlijk dezelfde muziek


Ten eerste is het voor de kijker behoorlijk dodelijk als je meerdere keren exact dezelfde muziek hoort langskomen binnen één aflevering. Zo weet je op een gegeven moment hoe de muziek gaat lopen en kun je zelfs voorspellen wat er gaat gebeuren.


Tempo


Bij iedere cue let ik goed op het tempo van de montage, de bewegingen van de personages en het tempo van praten. Het tempo is iets wat je van tevoren niet kan inschatten. Ik schuif ook geregeld met de startpunten en eindpunten van de cues die zijn “bedacht” tijdens de montage. Soms suggereer ik om ergens geen muziek te gebruiken, of om ergens muziek te maken waar nog geen temp muziek zat. Kortom, er verandert nogal eens wat.


Ontwikkeling in muziek


Verhalen ontwikkelen, karakters ontwikkelen, dus het zou gek zijn om exact dezelfde muziek in aflevering 1 en aflevering 10 te gebruiken. Thema’s kunnen dan in verschillende gedaantes langskomen.


Verschillende emoties binnen een cue


Het is onmogelijk om van tevoren op met muzikale overgangen te componeren. Daarmee bedoel ik: stel dat je in de montage een crosscut hebt die verschillende emoties nodig heeft, dan is dat moeilijk met library muziek. De muziek moet constant “mee gaan” met wat er gebeurt op het scherm.


Leidmotief


Editors gebruiken de muziek die je van tevoren hebt gecomponeerd soms niet altijd op de manier hoe je het als componist bedoeld. Zo kan een thema voor personage A worden gebruikt bij personage B. Een editor let daar logischerwijs niet op. Met leidmotieven creëer je herkenning en de kijker legt onbewust een verband met personages, voorwerpen of gebeurtenissen.


Het mooie is dat er altijd een wisselwerking is tussen montage en muziek. Er zijn genoeg momenten dat ik aangenaam wordt verrast door temp muziek die me op ideeën brengt die ik zonder temp niet had kunnen bedenken. Maar wat mij betreft is het voor de editor niet nodig om het volledige plaatje qua muziek al in te vullen in de montage. Teken het uit, maar de componist is ervoor om het plaatje helemaal in te kleuren.

13 views